Nachtdienst. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Avontuur - WaarBenJij.nu Nachtdienst. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Avontuur - WaarBenJij.nu

Nachtdienst.

Door: sanneavontuurVC

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 Oktober 2011 | Ghana, Accra

24/10
Allereerst, Diede ook via deze weg nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Als ik terug ben doen we je verjaardag samen met die van Danique gewoon nog een keer over ;)
Dit was mijn vroege dienst op deze afdeling. Het was nog erger dan de andere dagen omdat er geen artsenvisite was. Zucht. We hebben dus bij 3 patiënten meegeholpen met de wond verzorging. Een man daarvan was echt heel erg aardig en ging ons op een gegeven moment uitlachen. Hier kennen ze namelijk geen pleisters zoals wij ze kennen, maar gebruiken ze gewoon een wattebolletje en daarover heen doen te tape. Maar die tape is nogal lastig afscheuren. Als ik een dunne reep af moest scheuren lukte mij dat nog wel, maar toen moest er dus een grote reep worden afgescheurd. Dus eerst probeerde Shannen dat wat haar niet lukte, daarna probeerde ik het en natuurlijk lukte het ook mij niet wat die man natuurlijk wel grappig vond. Ik achteraf gezien ook wel haha. Het is namelijk al een paar keer voorgekomen dat wij die tape niet afgescheurd krijgen en iedere keer zeggen we maar dat we onze spieren eens moeten gaan trainen wat we natuurlijk echt niet gaan doen.
Verder is er iemand binnen gebracht waarvan het in haar hoofd niet zo goed zit. Ik vind het ergens maar een beetje eng. Ze ligt op de grond met een matras omdat ze schijnbaar al een bed had gesloopt, ze ligt de hele tijd te gillen en te kreunen en ze kijkt je echt heel kwaad aan alsof ze je ieder moment aan kan gaan vallen.
Daartegenover ligt een meisje van 12 echt heel erg sneu. Wij kwamen in de ochtend binnen om goedemorgen te zeggen, dit was even snel en toen we haar zagen met haar dikke buik dachten we dat ze zwanger was van een meerling ofzo. Helaas blijkt dit niet zo te zijn, ze houdt overal behalve in haar armen vocht vast. Haar buik is echt niet normaal groot, ik heb al geprobeerd om haar buik met iets te vergelijken maar het komt nog lang niet op papa zijn bierbuikje aan ;) Het is echt heeeeeel erg groot en zelfs haar oogleden zijn helemaal gezwollen van het vocht. Ze weten nog niet wat de reden is maar het komt door haar hart, lever of nieren. Dit zullen ze nog uit moeten gaan zoeken.
De man trouwens die wij graag hadden willen helpen is helaas afgelopen weekend overleden. We hadden vrijdag middag nog even wat familie gezien, maar toen wij binnen komen liepen ze ook allemaal naar buiten dus ik weet verder niet of dat ze nog iets betaald hebben voor hem.

25/10
Heerlijk zo’n storm die gisteren avond om 11 uur is begonnen en nog steeds niet opgehouden is :D
Jeeeeej heerlijk, regen, onweer, heel lang geen stroom (nu gelukkig weer wel) geen water uit de kraan, de keuken die blank staat omdat de koelkast en de vriezer het niet doen. Heeeeerlijk! Bah het lijkt hier wel Nederland!
Ik heb vandaag geprobeerd zo lang mogelijk te slapen maar ik hield het maar vol tot kwart over 9. Het werd zo warm op de kamer en omdat er geen stroom was ook geen werkende waaier. Toch stug in bed blijven liggen en daarna bij Desiree in bed een filmpje gekeken. Ik heb vannacht een nachtdienst die van 8 tot 8 duurt, daarom doen we vandaag lekker niks in de hoop dat we het vannacht vol gaan houden.

26/10
Nou dat was een zware nachtdienst zeg. Wij hadden ons al helemaal voorbereid om een hele nacht wakker te blijven. Wat niet nodig bleek te zijn,maar phoephoe wat zijn die nachtdiensten hier zwaar zeg. Ahum ahum. Hier duurt een nachtdienst van 20.00 tot 08.00 uur. 12 uur, dan zul je denken pff hoe hou je 12 uur werken vol. Nou dat 12 uur werken zit er niet in hoor! Om 20.00 uur gingen we eerst de overdracht doen. Hier houdt dat in dat je langs de patiënten loopt even snel of helemaal niet in de papieren kijkt en deze vervolgens meeneemt. Nou toen we dat eenmaal hadden gedaan was het tijd om op een stoel te gaan zitten :) en maar wachten tot het een uur of half 10 was zodat we de medicijnen konden doen. Terwijl Shannen hielp met de medicijnen heb ik bij de mensen waarbij het nodig was de bloeddruk gemeten. Na ongeveer 3 kwartier tot een uur waren we hier ook mee klaar. Toen mochten we weer op een stoel zitten :) We hebben wat zitten kletsen met de verpleegkunde over kappers. Ze vonden het raar dat wij niet vaak naar de kapper gaan om steeds een ander kapsel te nemen. Dit doen zij namelijk wel. Daarna hebben we het nog over van alles en nog wat gehad en om 11 uur gingen de 2 dames slapen. Ja slapen dat lezen jullie goed. Wij vonden dat natuurlijk erg nutteloos en bleven daarom gewoon op. Desiree kwam naar ons toe en hebben toen een paar uur lang kaartspelletjes zitten spelen. Erg leuk om de tijd mee te verdoen. Er waren ook helemaal geen nieuwe patiënten binnen gebracht deze nacht dus we hadden ook echt helemaal niks te doen. Toen we wel mee gehad hadden besloten we om een rondje te gaan lopen door het ziekenhuis. Nou wat we daar allemaal wel niet tegen kwamen. De kikkers die er allemaal leven hadden de tijd van hun leven! Het hele ziekenhuis zat vol met die vieze beesten. Overal waar je keek zag je wel zo’n dikke vieze pad/kikker zitten. Maar dat schijnt hier allemaal heel normaal te zijn. Toen we terug waren van onze ronden vonden de verpleegkundige dat wij ook even moesten gaan slapen. In een heel benauwd hok lagen we dan met z’n tweeën. Shannen op bed en ik op een matrasje op de grond. Na 2 uurtjes slaap werden we wakker gemaakt om te gaan helpen met de medicijnen. Nadat we hiermee klaar waren was het wachten op de vroege dienst zodat we weer zo’n zelfde nutteloze overdracht konden doen. Nou dat was de nachtdienst :D

27/10
Na de nachtdienst voelde ik me de hele dag niet zo lekker. Ik heb daarom ook maar besloten dat ik de tweede nachtdienst over zou slaan. Dit vooral omdat je daar niet even lekker kunt gaan liggen of zomaar naar huis kan omdat het natuurlijk nacht is. Ik heb mezelf deze avond vermaakt met het maken van huiswerk. Jaja dat moet hier ook gewoon gebeuren! Ondanks de leuke uitstapjes die we nog in de planning hebben staan gaat ons schoolwerk ook gewoon verder.

28/10
Voor vandaag heb ik ook niet zoveel te vertellen. We waren sowieso vrij vandaag vanwege de nachtdiensten die we hebben gehad. De andere meiden waren vanuit hun nachtdienst nog even naar Accra gegaan voor wat boodschappen. Ik heb heerlijk uit kunnen slapen. Ik voelde me gelukkig al wat beter en heb mezelf deze dag vermaakt met een filmpje kijken en een boek te lezen.

29/10
Vandaag een beetje het zelfde als gister. Lekker lang uitgeslapen tot een uur of half 10. Ja dat is hier uitslapen want daarna zweet je je bed uit. Eenmaal uit bed gekomen heb ik mezelf eens lekker verwend met een tosti!! Hmm dat was lang geleden. De kaas hier is namelijk heeeeeeel erg duur, maar gister hadden ze een kaas gevonden die wat minder duur was. Het rook een beetje naar smeerkaas, maar voor een tosti was het goed te doen. Daarna heb ik m’n boekje uitgelezen en ben ik lekker in de zon gaan liggen. Maar wees niet bang ik ben nog steeds niet zo bruin hoor! Geen goede zon hierzo. Ook nog een leuke discussie gehad met sjefke (Percy) Hij was van alles aan het vertellen over een stool. En wij verstonden steeds stoel, dus wij snapten er niks van tot hij het uit ging leggen. Dus wij zeiden dat hoe je stool uitspreekt in het nederlands een chair is. Maar hij vond dat dat niet zo was haha en ging daar ook fel tegen in. Neenee dat is niet Stool, wij wederom ja maar in het nederlands is dat een chair. Neeheee dat kan niet.Nou goed dan is het niet zo Haha was wel even een hilarisch momentje.
Vanavond weer lekker hut spot gemaakt met dit keer wel genoeg wortels!

Morgen hebben we een begrafenis was een hele happening schijnt te zijn. Dus ik ben benieuwd!


  • 28 Oktober 2011 - 21:07

    Maartje:

    Half 10 is hier ook uitslapen hoor, Haha!

  • 30 Oktober 2011 - 17:01

    Dniekkie:

    Haha chillie dus! Nachtdienst kun je dus ook met een korreltje zout nemen.
    Over kappers kletsen? Jij: ''witte nie wa da kosttt!!''.. gek dat zij dat raar vinden dat wij niet zovaak naar kapper gaan.

    Ik ga je zo terugmailen (L)

  • 02 November 2011 - 17:02

    Willeke:

    Beste Sanne, (Desiree en Shannen)

    Goed te lezen dat jullie zo druk bezig zijn , veel leren in de praktijk zo te lezen!

    Jullie zullen vast wel op de hoogte zijn van hetgeen er afgelopen maandagnacht is gebeurd met een overval op de anderen studenten in Ghana. Afschuwelijk en ook in NL zijn we vreselijk geschrokken en leven we met ze mee.

    Komend weekend zal een van de ouders in Ghana aankomen en hopelijk zullen de anderen studenten zich dan bij jullie kunnen voegen.

    We houden contact,
    groetjes Willeke

  • 04 November 2011 - 10:14

    Danique Pals:

    Vanavond eten bij Diede voor d'r verjaardag.. maar helaas zonder jouhouuu:(
    Ik had al een bericht gestuurd maar beter 2 dan geen hehe :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Sanne

Actief sinds 06 Sept. 2011
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 29801

Voorgaande reizen:

24 September 2011 - 01 Januari 2012

Stage in het buitenland met Vitalis College

Landen bezocht: