Meneer heeft u deze koe gejat?? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Avontuur - WaarBenJij.nu Meneer heeft u deze koe gejat?? - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Avontuur - WaarBenJij.nu

Meneer heeft u deze koe gejat??

Door: Sanne Avontuur

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 December 2011 | Ghana, Accra

05/12
Sinterklaasje en natuurlijk Tetske,van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag!
Onze aanhanger van de bende van de zwarte hand ( de inbreker dus, hij heeft twee hele mooi zwarte handen achter gelaten op de muur ) moest vandaag voorkomen. Shannen, Desiree en ik wilde wel mee om te kijken hoe het er hier allemaal aan toe gaat. Het zal Ghana niet zijn om een hele ochtend in court te zitten en vervolgens volgende week terug moeten komen omdat ze op het laatste moment toch nog wat vragen aan hem wilde stellen. zucht. Maar goed toch nog wat leuke causes gezien. Een daarvan ging er over een gestolen koe. Ja echt een gestolen koe haha. Zie je het al voor je in Nederland dat er iemand een stal binnen komt en een koe mee naar huis neemt? Nee inderdaad. Een koe is hier wel erg veel geld waard en daarbij kunnen ze het natuurlijk ook gewoon zelf gebruiken voor de slacht. Dat is weer goedkoop vlees, maar helaas deze koeien spotter is gepakt. Daarbij kwam nog dat er een zaak was voor een taxi chauffeur zonder rijbewijs. Uhmm volgens mij heeft bijna hier niemand een rijbewijs maar oke. Aan hem werd ook een aparte vraag gesteld. Are you married? Yes i'm married! Oke how many wifes? uhm 1?! Haha hier mag je dus met meerdere vrouwen trouwens, maar wat dat nou met de zaak te maken heeft is voor mij nog steeds een raadsel. Dit was helaas niet mijn laatste dagje in court want volgende week moeten we weer als de zaak opnieuw voor komt en hopelijk afgerond kan worden.

06/12
Ik zou vanaf vorige week op emergency staan, maar helaas gaat dat deze week niet door. Er zijn erg veel mensen uit het ziekenhuis weg omdat ze voor een paar dagen op workshop zijn. Nu was het dus aan mij om op opd te gaan helpen. Hier wordt van iedereen die een dokter wil zien dat bloeddruk, temperatuur en het gewicht gemeten. Voor een paar dagen niet erg om te doen, maar het werk is niet zo heel boeiend. Ik heb vooral heel veel cijfertjes gezien :) Gelukkig zat ik hier niet alleen en had ik vandaag gezelschap van George. Hij is wel heel aardig en heb de hele dag een beetje zitten kletsen met hem. Het fijne aan deze afdeling is wel dat je eigenlijk wel de hele tijd bezig bent, alleen zo jammer dat het werk een beetje saai is.

07/12
Vandaag weer een dagje opd, maar dit keer met Grace, Ik zeg geen succes. Waarschijnlijk dacht ze al lekker makkelijk kan ik gaan slapen en kan Sanne mooi al het werk doen :D Ja uhm not! Ik moet ook steeds alle namen omroepen wat die Ghanezen natuurlijk wel grappig vinden aangezien ik het natuurlijk niet uitspreek zoals het hoort. Soms zitten er namen bij waar ik echt geen wijs uit kan en dan moet dus de gene waar ik mee werk mij helpen. Maar aagnezien Grace zo aardig is om de hele tijd weg te lopen en een half uur weg te blijven schiet dat niet heel erg op. Nja ik heb m'n best gedaan en maar wat hulp gevraagd aan de mensen die er zaten. Ze waren wel erg begripvol en hielpen me ook gewoon als het nodig was.
Gelijk maar tegen George gezegd dat ik morgen weer met hem wil werken haha!

08/12
hoppa weer een dagje met alleen maar cijfers op mijn netvlies! Ik mocht eerst weer met Grace werken, waar ik eigenlijk niet zo blij mee was. Maar gelukkig moest ze op een gegeven moment weg en kon ik weer met George kletsen om de dag wat minder saai te maken. Verder geen spannende dingen gebeurd. Wel hangt er een lijst met wanneer de mensen gelijk door moeten naar emergency. Dit is als de temperatuur boven de 39 graden is en de bloeddruk boven de 200 mmhg. Wat ze dan bij emergency doen is paracetamol geven om de temperatuur te verlagen en bloeddruk verlagende tabletten geven :) dan kunnen ze weer gewoon tussen alle mensen massa gaan zitten om te wachten tot ze aan de beurt zijn. Het is hier natuurlijk niet zo als in Nederland dat je een afspraak maakt op tijd. Je komt hier binnen je gaat je patienten folder halen, deze komt dan bij opd terecht, dan wordt je geroepen om alles te checken dan wordt je op een stapel gegooid en na een hele lange tijd wordt de stapel geroepen en moeten ze voor de kamer van de dokter wachten tot ze eindelijk een keer aan de beurt zijn. En wij maar zeuren als de artsen een kwartiertje uitlopen!

09/12
Jeej weer een hele dag met Grace oftewel alleen gewerkt! Joepie wat een feest. Toen er een stuk of 4 folders op tafel lagen ging Grace naast me zitten en liggen slapen. nja oke het waren er maar 4 dus die kon ik wel doen. Toen later lag er een hele stapel met wel weet ik veel hoeveel folders, liep ze weg!!!! AHGR!! Maar goed er kwam gelukkig wel een einde aan de stapel alleen duurde het wat langer dan normaal omdat ik alles alleen moest doen. Gelukkig ook deze dag met cijfertjes overleefd, maar volgende week ga ik hier niet meer heel de week zitten!

10/12
En het is weer weekenddd! Vandaag weer een dagje art-market gedaan voor echt, maar dan ook echt de laatste spulletjes. De heen en de terug weg waren alleen wel verschrikkelijk. Op de heen weg was de trotro stuk en reed hij niet harder dan 50. Hierdoor hebben we er echt heeeeel erg lang over gedaan om eindelijk in Accra aan te komen. vanuit hier naar de art-market gegaan met een taxi. hier een paar uurtjes rondgelopen en ja hoor toen kwam het. Het was een redelijk kleine taxi en we waren met z'n 5e. We konden niet met z'n 4e achtering dus gingen er 2 voorin en 3 achterin. normaal in Ghana is dit geen probleem, maar nee hoor deze taxichauffeur wilde dat niet. nou oke dan pakken we wel een andere. Hadden we een taxichauffeur aangehouden. We vroegen of hij ons naar de grote rotonde konden brengen zodat we daar een trotro naar Ada Foah konden nemen. Jahoor dat kon die wel. Nou niet dus :) Hij reed helemaal langs de zee, waar we normaal nooit komen. na ongveer een uur rijden vroeg hij moet ik hier naar links of rechtdoor? Uhm hallo jij bent de taxichauffeur jij moet dat weten, wij kennen het hier niet. Ja waar moet je naar toe dan? Volgens mij hebben we je dat al een uur geleden verteld :) naar de GROTE ROTONDE VAN TEMA!!!! oh oke. Nou hij wist het dus nog steeds niet en ging het maar even vragen. Hij vroeg het aan iemand van de trotro en die weten de weg wel omdat ze daar ook allemaal heen gaan. Dus die man zegt je moet hier gewoon rechtdoor gaan. Oke :) Gaat hij ineens rechtsaf dus wij HALLO WAAR GAN JE HEEN?? ja hierin? WIj zo je moet rechtdoor dat zegt hij net tegen je. Gaat hij het nog een keer vragen aan mensen langs de weg. Die ons vervolgens weer helemaal terug sturen. Daarom maar vriendelijk verzocht om naar ons te luisteren en gewoon rechtdoor te rijden :) En ja hoor zo kwamen we er eindelijk na anderhalf uur! Een stukje waar je normaal een half uur over doet.
Gelukkig na een hele reis veilig thuis aangekomen!

11/12
Tsarley Korpey swimming time!!

  • 13 December 2011 - 17:38

    Danique:

    Zooozo, nog niet zo lang meer en dan ben je weer thuis! Jeeej

    Taxies zijn wel handig, maar niet als ze de weg niet weten.. of niet eens een rijbewijs hebben haha.

    Spreek je snel weer en nog veel plezier xxx

  • 15 December 2011 - 21:04

    Diede:

    aah jammer dat je heel de tijd met de cijfertjes bezig bent, en dan ook nog alleen bezig bent :(. Hopelijk heb je aankomende week weer een wat boeiendere week.

    Wel leuk dat je nog even naar de art-market bent gweest (helaas dat de heen- en terugreis zo tegenvielen). Nog even volhouden chick!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Sanne

Actief sinds 06 Sept. 2011
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 29785

Voorgaande reizen:

24 September 2011 - 01 Januari 2012

Stage in het buitenland met Vitalis College

Landen bezocht: