weekend - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Avontuur - WaarBenJij.nu weekend - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sanne Avontuur - WaarBenJij.nu

weekend

Door: sanneavontuurVC

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Oktober 2011 | Ghana, Accra

15/10

Er was vandaag een project op een school in Kasseh. Hierbij zou er bloeddruk gemeten worden, temperatuur en gewicht.
Naast deze standaard metingen ging er ook een oogarts mee en mensen van het lab.
De mensen van het lab zouden bloedprikken en dan kijken of de mensen hiv besmet zouden zijn.
Dit had Grace eerder deze week tegen ons gezegd en wij wilden wel gaan helpen.
We moesten om 9 uur bij het ziekenhuis zijn en vanuit daar zouden we dan met een busje naar die school gaan.
Eenmaal aangekomen om 9 uur was er natuurlijk niemand :) Wij Grace zoeken maar die was er nog niet. Die kwam rustig
om kwart voor 10 ofzo aanlopen. Ow zijn jullie er al:D uhm ja wij zitten er al een uur want we moesten hier om 9 uur zijn.
Maar ach Ghana is Ghana. Eenmaal aangekomen was het wachten op het busje dat ons weg zou brengen. Rond een uur of 10 vertrokken we dan eindelijk.
ik had verwacht dat we dus alle leerlingen moesten gaan testen en alles. Maar eenmaal aangekomen bleken er maar 10 leerlingen te zijn.
En oja deze waren alleen om wat tafels te sjouwen en niet om zichzelf te laten testen hoor. Nou wat een opkomst dacht ik, maar gelukkig kwamen
er een aantal mensen uit het dorp die wel mee wilden werken. Veel mensen dachten ook dat je hiervoor moest betalen, maar toen Grace eenmaal zei
dat het gratis was kwamen er steeds meer mensen. Ze vertelde ook dat mensen die hiv denken te hebben hier niet naartoe komen omdat ze zich
hiervoor schamen en er liever niets aan doen dan aan de wereld te laten zien dat ze hiv hebben. Ik vind dit eigenlijk best wel erg aangezien
er wel medicatie tegen is en mensen dit gewoon niet willen gebruiken omdat ze zich ervoor schamen. Maargoed ik vrees dat daar niks aan gedaan
kan worden. in eerste stantie dacht ik dat ze echt bloed gingen prikken en in het ziekenhuis die testen zouden doen, maar dit bleek niet zo te zijn.
Ze hadden speciale hiv testen die door middel van een vinger prik konden worden afgenomen. Ze prikten met een naald in je vinger, haalde dat bloed weg
met een pipetje en die werd op de test gespoten. Hier deden ze nog een druppeltje bij met ik heb geen idee wat het was en na een kwartier was de uitslag bekend.
Ik heb hier een tijdje bij staan kijken en dit 1 keer bij iemand gedaan. Verder heb ik bij een aantal mensen de bloeddruk gemeten en het gewicht. De temperatuur
meten was ineens van de lijst geschrapt. Maargoed, de oogarts was ook wel grappig om te zien. Ze hadden een plaat aan een boom gehangen waar de letter E
in heel veel verschillende maten en op verschillende manieren op stond. De mensen uit het dorp moesten op een afstandje gaan zitten 1 hand voor hun oog houden en dan kijken
waar de drie openingen in de letter zaten. Heel primitief, maar zo simpel en werkend. Daarna gingen ze aan een tafel zitten en keek de oogarts of er
nog verdere beschadigingen te zien waren in het oog.
Na een paar uur daar te hebben geholpen en een soort van oliebol te hebben gegeten, vonden wij het weer welletjes en zijn we nog even naar Accra geweest
om een paar dingen te regelen. Percy was de hele dag al in Accra om iets te doen waarvoor hij er netjes uit zag. Een date misschien? Nee kidding ik heb geen idee
maar hij ging daar iets doen. Wij hadden hem gebeld en gevraagd of we samen wat konden eten en dat hij met ons mee terug kon reizen omdat het erg laat zou worden.
Dit vond hij uiteraard geen probleem. Dus hebben we lekker Pizza pizza woooo pizza op. Dit restaurantje zit bij een speelhal waar de kinderen zich kunnen vermaken.
Lekker in de herrie maar het was wel gezellig. Rond een uurtje of 10 waren we eindelijk weer thuis. We hebben nog een aflevering van Gossip girl gekeken nog even
een lekkere koude douche genomen en in m'n bed gedoken want ik was echt heel erg moe.

16/10
Vandaag lekker uitgeslapen tot, jawel 8 uur! Moet niet gekker worden hier. Helaas gaat langer slapen echt niet omdat het dan al warm begint te worden
en het erg licht is in de kamer. Toch stug nog even in bed blijven liggen en lekker met Amanda gesproken op msn. Daarna nog de was gedaan, want dit
was onderhand ook wel weer eens nodig en toen gtst gekeken. Ook heb ik oh oh cherso nog eventjes in gehaald van afgelopen week. Want tja ik moet toch
een beetje op de hoogte blijven van al die dingen toch. Rond een uurtje of 12 zijn we naar een hotel gegaan waar we gratis en voor niks een lekkere frisse duik
konden nemen. Dit was ook wel hard nodig want toen ik de was aan het doen was stonden de zweetdruppels alweer op m'n voorhoofd van de warmte.
Jessica en Jeroen kwamen ook nog even een kijkje nemen en dankzij ons mochten zij ook gratis zwemmen. Goh wat is het toch leuk om student te zijn!
Wij als Nederlanders begrijpen waarschijnlijk niet zo goed hoe je lekker kunt liggen op die lig stoelen. Je kon deze niet verstellen waardoor het echt niet lekker lag.
Als je andersom op de stoel ging liggen dan lag het wel lekker. Dus dan maar andersom op die stoel toch :)
Na heel wat uurtjes in de zon te hebben gelegen en me toch echt goed ingesmeerd te hebben ben ik toch nog lekker verbrand. Maar ach dat wordt allemaal lekker bruin
waardoor jullie vast en zeker jaloers zijn op mijn mooi kleurtje als ik terug ben. Kleine Teun vond het allemaal wel erg leuk dat wij in de zon gingen liggen
en zei dan ook vrolijk ik kom er ook bij liggen ik wil ook zwart worden :D Maar dit vondt Jeroen toch niet zo'n goed idee en wij maar meespelen dat het eigenlijk
helemaal niet goed is om in de zon te liggen, maar dat wij gewoon eigenwijs zijn. Zwembad, graadje of 30, zonnetje erbij nou wat wil je nog meer?!
Hier hebben we eigenlijk de hele middag rond gehangen en onze laatste dag van het weekend weer lekker benut om te relaxen.

  • 17 Oktober 2011 - 16:32

    Je Zus:

    Leuk hoor, al die verhalen! Ik ben blij om te horen dat je zelfs in afrika geen aflevering hoeft te missen van onze hoogstaande Nederlandse televisie!

  • 17 Oktober 2011 - 19:26

    Jose:

    Hoi wat een verhaal weer en wat een gedoe allemaal.
    Het is hier toch allemaal beter geregeld he?
    Maar ja je bent jong en je wilt wat haha.
    Nee hoor meisje een hele belevenis die je nooit zal vergeten.
    En ja zoals je zus al zegt je hoeft van je favorieten nederlandse soaps niets te missen begrijp ik.
    Nou geniet weer verder en tot horens weer de groeten van de woensdagavondgroep en van mij uiteraard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Sanne

Actief sinds 06 Sept. 2011
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 29795

Voorgaande reizen:

24 September 2011 - 01 Januari 2012

Stage in het buitenland met Vitalis College

Landen bezocht: